Rabu, 28 April 2010

picasa hebat...

hebat giler sofware picasa ni...
ni gambar aku mase kat matrik dulu..aku pakai baju 27 tu..
baju koko tu kawan aku azlan..medic kat unimas..
aku tak star-D lagi...jom belajar....
Posted by Picasa

bahan bumi...

esok aku exam bahan bumi...
tapi masih lagi buleh buang mase..huhu. esok esok exam pukul 2.30 pm.. ni dah pukul 9.44 pm..
aku tok start lagi s2dy malam ni. tadi solat magrib di suarau. pegi lepas tu pegi makan, ingat malam ni aku makan sorang2 dah tapi alhamdulillah muaz ade kat kedai, ade la jugak org temankan aku makan.huhu...alhamdulillah...
lepas tu aku naik superbike die gi surau. lepas solat isyak aku balik jalan kaki. balik2 terus bukak internet. sampai sekarang, rasenye tak buat ape pun tapi dah dekat sejam mengadap laptop ni.huhuhu... memang menbazirkan mase.. tadi syafik noh masuk bilik, die terkejut tengok aku releks lagi. teruk betul aku ni kan.
baik lah, jo0o0o0o0o0o0o0o0o0o0o0o0o0m star-d :oooooooooooo


TAKBIR............ALLHUAKBAR

Selasa, 27 April 2010

physic

ari ni pekse physic.. ya Allah takutnyo aku. sebab aku bab mengiro ni memang lemoh sikit. doh la sem lepas aku buleh 2.9 sbb math buleh c. ya Allah bantulah aku ini. kalu MU tok bantu. make tok terdayo lah aku.

Ahad, 25 April 2010

hahaha..gelak cikit tngah hari ni..

tadi kawan aku masuk bilik. die tanye ngan muke serius "eh,mu tok gi exam ko?" aku dah cuak giler dah. gelabah kot, tuhan jer tahu hati ni. tapi nasib baik aku bertindak bijak. aku cheak jadual dulu. haha selamat...

Jumaat, 23 April 2010

pantai pak amat..

pagi lepas solat subuh kat masjid, ak bawak motor jalan2 kat tepi pantai jer..
tak bawak la plak kawan, ak pg sorang-sorang jr. best wuuuuu....

ciptaan Allah ni memang hebat, sempurna, dan tak boleh dipertikaikan lagi. cube banyangkan, kalu ade sesuatu yang amat perfect tak kan lah ia terjadi sendirikan. mesti ade kuasa yang menciptakannya.

aku kutip banyak kulit kerang, sanagat cantik. tengok matahari terbit fuyyo.... come. tp pg tsdi sku gi lewat doh dalam pukul 7.10 matahari dah agak meninggi. esok lepas solat subuh aku nok gi terus. mungkin bleh tengok pemandangan yang lagi best..huhu

alhamdulillah

alhamdulillah akhirnye habis jugak falsafah ilmu...huhuhu insyallah A ;)

hari selas0 ni la pulop, fizik...

Khamis, 22 April 2010

logik

logik terbahagi kepada
  1. induktif-umum kpd khusus
  2. deduktif-khusus kpd umum

penyelidikan menggunakan kaedah saintifik

setiap manusia mempunyai masalah yang harus diselesaikan. dan diantara kaedah untuk menyelesaikan masalah itu adalah dengan melakukan penyelidikan. diantara kaedah penyelidikan adalah dengan menggunakan kaedah scientific.

hasil daripada penyelidikan ini adalah merupakan suatu pengetahuan yang baru, yang bersifat nisbi ataupun sentiasa berubah2. kerana pengetahuan ini diperolehi melalui akal yang tidak bersifat mutlak sebagaimana sumber wahyu.

oleh itu penyelidikan haruslah sentiasa dilakukan untuk menambahkan keyakinan terhadap pengetahuan yang telah diperolehi sebelum ini.

dan jika keputusan yang diperolehi adalah berlainan maka ilmu itu telah kite perbaharui..........

mule2 kite harus mengenalpasti, menilai dan memantapkan masalah.
  1. masalah itu harus lah jitu, konkrit dan wujud dalam alam semester ini
  2. memberi faedah kepada penyelidik, ataupun manusia seluruhnya jika ia dikaji
  3. masalah itu perlu dikaji berulang kali untuk memastikan ketekalanya.
kesilapan yang biasa dalam mengeal pasti masalah adalah
  1. memilih masalah berdasarkan imigenasi
  2. memiloh kaedah penyelesaian tampa meneliti masalah terebih dahulu
penyataan masalah
  1. setiap masalah yang terpilih untuk dikaji haruslah dinyatakan dengan tepat dan jelas
  2. perlu nyatakan lokasi masalah berlaku
  3. perlu nyatakan factor yang perlu dicerap
  4. penyataan masalah perlu menilai andaian2 dan memerlukan bukti yang menyokong..
sumber masalah
  1. pengalaman diri adalah sumber yang paling diutamakan
  2. kerana masalah ini biasanya tekal
  3. penyelidik harus mampu mengenal pasti masalah biase dengan masalah penyelidikan
  4. masalah biasa boleh menjadi semakin rumit dan genting dan boleh menjadi masalah penyelidikan
  5. masalah penyelidikan ytang besar haruslah dipecahkan kepada beberapa persoalan yang lebih kecil,jelas dan tekal.
  6. setiap persoalan harus lah diteliti dengan lebih mendalam agar dpt difahami setiap unsur dan pembolehubah yang membentuk masalah tersebut.

sumber ilmu

sumber ilmu terbahagi kepada 4 :-
  1. wahyu
  2. ilham/instiusi
  3. akal/minda
  4. pancaindra
wahyu

-bahasa : memberitahu dgn segera
-istilah : suatu perkhabaran daripada Allah kepada manusia pilihanya melalui 3 cara..
  • malaikat jibrail
  1. bentuk asal
  2. bentuk manusia
  • dari sebalik dinding (suara)
  • melalui mimpi
ia merupakan mukjizat kpd para rasul yang menjadi petunjuk kepada manusia untuk keluar dari kepompong jahiliah.

perbezaan wahyu dan akal :-
  • akal tidak mampu membawa kebenaran yang mutlak
  • pertimbangan akal boleh berubah
  • akal akn sentiasa berfikir tentang sesuatu dan akan terus bertanya tampa menemui penamat selagi manusia hidup

  • wahyu adalah suatu kebenaran yang mutlak. dan kita mempercayainya walaupun ape yamg diceritakan adalah suatu yang ghaib.
  • ia adalah penasihat kepada manusia, kedatanganya tidak diundang.
  • ia diturunkan bukanlah supaya menilai benar atau salah tetapi untuk dituruti.
  • wahyu tidak dapat diubah, ia adalah kekal sehingga hari kiamat
wahyu merupakan pemandu kepada akal dan nurani. supaya menjurus kearah yang diredoi tuhan.....


bEtul2 leMoh....

puKul 2.30 ni dh pekse. seMAlam aku titO pUKul 1.30, lPas haBIs satu BAb bace.... buKAn saTu baB taPI baB saTu......................... aKU teRus tIto, dah pEsan kaT syAfik sUH gerak, tapi aKu sdaR2 daH pukul 6.46.. kLut aku bnGun solat.

teruk BetUl. pg ni keNe s2dY lEbih la NamPaknye.........

sLAm......

Rabu, 21 April 2010

ape iTU faLsafah ilmu?

didalam hidup ini kite sentiase menghadapi masaalah yang perlukan diselesaikkan. amasalah itu bleh dibhagi kepada 2 :-
  1. masalah sementara
  • sosial
  • ekonomi
  • politiik
  1. masalah abadi
  • kenapa kita hidup
  • kemana destinasi yang akan kita tempuhi
falsafah kehidupan manusia menceritakan tentang maksud dan pengertian kehidupan. ia merupakan suatu pandangan hidup yang berhubung kait dgn nilai sesuatu yang dianggap bernakna dan bijaksana.

semua org berfikir, tetapi bukan semua adalah falsafah. sesebuah pemikiran itu hanya akan menjadi falsafah apabila ia difikirkan secara integral,holistik, dan keritikal.

aristotal memperkenalkan perkatana episteme yang membawa maksud ilmu pengetahuan peringkat tertinggi. dari sini lah lahirnya cabang ilmu yang dipanggil epitimologi ilmu (kajian tentang kewujudan ilmu itu sendiri).

falsafah ilmu membincangkan tentrang kewujudan ilmu beserta batasan2 sesyatu ilmu tersebut, dan bagai mana ilmu itu diaplikasikan didalam kjehidupan.

menurut pengertian al-attas tentang falsafah ilmu, beliau menambah baik pengertian fakruddin al-razi. dimana beliau mengatakan :- jika ilmu itu dirujuk kpd Allah sebagai pemilik segala ilmu maka ia (ilmu) merupakan sesuatu ketibaan maksud tentang sesuatu kedalam diri seseorang. dan jika ia merujuk kpd manusia sebagai pentafsir, maka ilmu itu adalah ketibaan diri kepada makna tentang kepada sesuatu.

dr. noor hisyam (pensyrah umk) mengatakan falsafah ilmu itu adalah pemikiran secara integral,holistik dan kritikal untuk mencari jawapan kepada masalah abadi..

falsafah ilmu boleh dibahagi kepada 3 bahagian yang utama;-
  1. epistemologi ilmu
  2. metafizik/ontomologi
  3. aksiologi
epistimologi membicarakan tentang kewujudan ilmu itu. metafizik ataupun ontologi membicarakan tentang kewujudan sesuatu yang tidak dapat dilihat dilihat dengan mata kasar seperti kewujudan tuhan, pahala, syurga, neraka dan bermacam2 lagi. manakala aksiology pula membicarakan tentang nilai, tentang akhlak, tentang perbuatan manusia.

didalam bahasa yunani falsafah disebut philosophy. yang mana ia terdiri dari dua patah perkataan philo dan sophos ataupun sophia.
  • philo = cinta
  • sophos@sophia = kebijaksanaan

jaDuAl joom s2dY

aKU barU baLIK suraU.... mLm ni akU nk pulOn jugAK FALSAMPAH ILMU...
jaDI jaduAL unTUk mlm ni adolaH :

  1. manDi
  2. baCO quRAn
  3. mkn uBAt
  4. baco PALOSAMPOH ILMU

amin....berjaye....

mAlasnyo nAk study...

semalAm akU dah haBis exaM asas keuSahawaNan..hari ni Xs2dy langsung. tidur jEr..
ni lA paDahnye buat Maksiat,nyesaLnye aKU.

esOk FALSAMPAH ILMU plAk, tAkut jgk k0t. ye la trak ade aPe kat dlM otak ni.. sepatutnYe ari niE aku s2dy..tapi tito..........surf internet............buat Maksiat...............tngOk movie.........

nape Lah aku ni b0d0h sngat... ye la ter pengaruh ngan sesuTU YANG AKU aNGGAP sebagai nikmat..padalah SUme tu menmgarut njer................

bodo................b0d0......................... boDO

Isnin, 19 April 2010

eXam......

takutnYer exAm.. seMalam BI dAH lePas, esok AK plaK. aDuh, dAh lA caRRy marK dapAT45.5 jr... enTah la Ape nAsib ku..

ell0..

kito sebnarnye aDolah insAN yaNG lemoh seGalo2nyo..
 
Copyright (c) 2010 rimbun menghijau. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.