Ahad, 10 Oktober 2010

bila sakit baru ingat ALLAH?

assalamualaiku~~~ camat malam sume :))

aku rase ngntuk sangat malam ni. letih bab ari ni bnayk sangat aktiviti. banyak tau.
  • 7am-2pm =  innirace MPC
  • 2-3pm      = balik tumah
  • 3-5.30pm = pegi rumah klong
  • 5.30-7.15pm = mengurut (main topic to night)
  • 10pm            = balik asmara
  • sekang ni tengah wat slide untuk present pagi 8.30 pagi esok
tengok jadual aku hari ni penuh kan. baju innorace pagi tadi masih ku pakai. korang tahu ape tu innorace? aku pun tak tahu haha..
apa yang akau tahu
  • dianjurkan oleh MPC (tak tahu ape maksud dia :P)
  • hadiah tempat pertama rm1000. 2nd rm900. 3rd rm800 -------> 10th rm200
  • 148 buah pasukan
  • 1 pasukan 5 ahli
  • dapat baju free, makan free dan cup cake free
  • point pertama kene reka sesuatu ngn alatan yang telah disediaakan
memang mencabar lah, kelu2 yang dia bagi buat kami semua kepenatan. dah la ade puzzle kene sediakan. nasib baik yang tolong jaga point tu kawan2 aku. so jawapan dapat dengan mudah.hahaha
alhamdulillah.

kite orang kene jalan sejauh 5.5km sambil perhatikan clue2 disekeliling dan jawap puzzle. penat weh. macam nak @#$%.. nauzubillah. tapi yang penting kiteorang enjoy. yang tak enjoy nyer, kite orang just sagu hati jer. :((((( hanya dapat hamper kecik. macam kecewe la jugakkan. tapi ok la dapat hamper dari tak dapat ape2.

rekaan kretife kite orang ni macam biasa jer. tak lah berape kretife, tapi still ok. kami buat tempat simpan bill 4in1. ok la.huhuhu

pastu balik rumah dan tumpang klong pegi rumah dia. klong yang bawak kereta huhu. klong tu jenis penakut. aku tngok masa bawak kereta tegak jer badan macam tak bernafas. pegang stering kemas giler. bila sampai tarific light dan free gear. dia lepas nafas (mengeluh) macam terlepas suatu bebanan yang besar hahahaha. chaiyok kak long~~~~~~~~~

mood malam ni : letih + penat + sakit urat + nak tido + essingment jahat

bab ari ni pasal bila sakit baru la ingat kat ALLAH, ni dah memang dah jadi kebiasaan kat semua manusia. dalam bahasa arab manusia itu adalah insan, yang kata dasarnya adalah nasia = lupa. memang ALLAH menjadikan manusia ni pelupa.

macam aku sendiri, bila sihat lupe kat ALLAH, solat pun cangkul. tapi bila dah kene musibah, contoh terbaru ni jatuh kuda memang dah tak berharapkan siapa2. hanya pada ALLAH tempat berharap. tu la sebabnya ALLAH turunkan musibah kat kita agar kita selalu mengingatinya.

ALLAH bukanyer zalim, sesuka hati jer nak sakitkan kita. tapi bila ALLAH sakitkan kita tu tandanya DIA sayangkan kita. DIA tak nak kita terus hanyut dibuai mimpi duniawi, dia nak kita mengingatinya.

jadi berbaik sangka lah kat ALLAH (think +ve) jangan cepat melatah dengan mengatakan ALLAH tinggalkan aku, ALLAH dah tak sayangkan aku, ALLAH saja nak kenekan aku. nauzubilllah, jangan mudah melatah bila menghadapi masalah dan musibah. kita kene tahu dan memahami bahawa rahmat ALLAH mendahului murkanya. sebanyak mana pun kita wat maksiat kat dunia ni ALLAH tak akan jatuhkan hukuman direct kat kita ummat muhammad. ALLAH akan tangguhkan pembalasan itu diakhirat kecuali durhaka kepada kedua2 orang tua.

maka tadi apabila telah dimomokkan kat ummi ("tok nikoh la mung" hahaha) aku pun pegi umah tukang urut, abg ipar yang bawakkan. habis seluruh badan aku dia urut. best kot macam spa. hahaha dia kata aku "medu" atau bahasa standard nye adalah gasterik. memang betul pun, dokter pun ade cakap gak. aku bagi dia rm20. tersenyum pakcik tu puas. pakcik tu cakap aku tak ade ape2, tak mati pucuk lagi hahahaha. ye..... boleh kawin~~~~~alhamdulillah..terima kasih pakcik :)

p/s
so kepada blogger2 perempuan yang belum kawin lagi saya bukak kembali tawaran diri hahahah.... :P baru ni dah tutup kejap. alhamdulillah semuanya dah kenbali normal.

gurau jer ye....

aku bimbang nnti tua makin melarat jer. nanti baru umur 40 dah bongkok macam umur 80. nauzubillah. kalu aku sendiri sakit macam mana aku nak jaga umi. so aku kene kuat dan sihat.........
bab kawin ok la kau serah kat umi, kaida ngn klong. carikan aku seorang isteri yang solehah yer. aku tak mengharapkan yang terbaik, sebab aku snediri pun bukannyer seorang yang baik. kan ALLAH dah cakap awal2 lagi lelaki yang baik untuk peremppuan yang baik. apa aku nak hanya lah seoarang isteri yang sejuk mata aku, ummi, kida, klong memandang. dengan melihat dia hati aku menjadi tenang tu belum lagi dengar suara dia. subhanallah....

wahai bakal isteri ku, yang belum ku jumpa
belum ku kenal
ayuh la sama2 kita berubah,
ayuh la sama2 kita bertaubat dan memohon keampuanan dari NYA yang esa
agar rumah tangga kita bahagia.....
amin...

kepada bakal isteri ku diluar sana...
aku akan berusa mencintai ALLAH dengan sepenuhnya agar lahir dari NYA cinta ku kepada mu...

4 orang mengomen:

iCaLoVeZiE berkata...

MPC
malaysia productivity corporation

inno-race
Aktiviti Inno-Race adalah merupakan acara berjalan kaki/berlari sambil menjawab soalan yang berkaitan produktiviti, dan inovasi dan persekitaran. jarak pengembaraannya adalah lebih kurang 3-4km.

shafida berkata...

insya Allah...jika kita berubah kepada lebih baik...insya Alah... nescaya Allah akan mengubahnya juga kepada lebih baik agar sesuai dgn kita..kerana bila janin sudah terbentuk, Allah sudahpun mengutuskan malaikat untk menentukan ajal, maut, serta pasanagnnya..ia juga sesuai seperti peringatannya...muslimah solehah untuklelaki yang soleh serta sebaliknya......

maka....jejaka2 dan dara-dara....xpayahlaa terkejar2 mencari pasanagn, sesungguhnya Allah sudah menentukan untuknya....

sudah termaktub di luh Mahfuzzzz

inSan leMoh sEgalo2nyo berkata...

aah..bentu lH. tapi kali ni dia buat sejauh 5.5km..jauh sikit dari yang biasa.
tapi yang paling aku takleh belah...
clue2 dia susah nak mati..macam bila kite org tanye urusetia jawapan. dia pun huraikan satu persatu..mmg amat terkejut macam tu pun boleh?

contoh clue...
"orang dulue selalu guna,
sekarang dah tak,
selalu menjadi buah tangan baba dan nyonya"

lebih kurang mcm ni lah.
ok aku huraikan

1-buah tangan = oleh2
cube baca cepat2 ole..ole-ole-ole..ole-ole..
bunyi ape? padang bola

mmg ade pdg bola kat situ..

2-apa yg ade kat padangbola yang org dulu selalu guna?

kebetulan ade pondok kat situ..

3-cube balikkan oleh jadi ape?

HELO

JADI JAWAPANYA ADALAH @PONDOK TELEFON HELO"

HAHAHA...soalan macam gampang

inSan leMoh sEgalo2nyo berkata...

tul tu kda...tapi entah lah...

Catat Ulasan

 
Copyright (c) 2010 rimbun menghijau. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.