Isnin, 28 Mac 2011

cube cakap..ape yang senang??

assalamualaikum :)

selamat pagi :)moga hari ni aku dapat bertahan, xtido lagi ni wat kerje. biase lah, last2 minte baru nk wat huhu..

aku nk cerita lah sedikit kepada sedare dan sedari semua betapa aku nak berhenti belajar. kalu korang nk tahu aku n otak kanan memang bergerak dek kelajuan cahaya (tapi sekarang dh malap bab banyak wat dosa,agak2 leh bersinar balik dak?) kira bab memahami, menghafal insyallah aku lah juara. tapi otak kiri aku n lembap cikit macam kure2. bab mengire memang fail. tak nak salahkan keadaan tapi n semua bab cikgu sekolah menengah aku dulu. nak citer takut ngumpat lak...emmm

jadi bila masuk uni aku pilih kursus GEOSCIENCE. aku belajar pasal bumi. macam mana bumi terbentuk. bila belajar sngat best, fakta2 menarik, boleh rase lah keagongan ALLAH. alhamdulillah :). tapi bila bila masuk bab nak menyelidik atau nk prove sesuatu teory die ade kene wat kire2. yang langsung aku tak paham.

kene wat graf, kene ambik sample, kene itu dan kene ini. semuanya melibatkan pengiraan, tukar unit, lukis graph, rujuk graph, kene ingat formula, rumus,asas physic. ALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLAH. nak pecah kepala ni.

kadang2 aku nekad nak berhenti study nak ambik SPA8. nak kerje terus, nak jadik MA (medical assistance). tp ummi larang, ummi kate

rugi, mu 2 tahun doh belajar campur matrikulasi 3 tahun. kalu awal2 ambik SPA8 ok. loni mu dah berada b platform yang amat2 baik.

cube pikir kalu la bekerja dalam bidang aku n gaji paling sikit pun dalam 4-5 ribu bagi fresh graduate. aku boleh wat aper ngn duit tu? banyak bende akku boleh buat. aku boleh bawak umi ummrah
melancong
belikan umi baju baru
kasutbarang kemas
aku boleh derma
sedekah
bantu budak-budak miskin
aku boleh beli ape aku nak
kereta.

lagi pun sampai bila aku nak bagi orang yang tamak dan jahat jer menjadi kaya? aku yang sepatutnya jadi kaya hehehe...

kawan aku pernah nasihat aku

kito belajar n bukan kerana diri sendiri sebenarnya, tetapi kerana ALLAH, kerana Nabi Muhammad, kerana agama islam. kalu bukan kita siapa lagi yang nak membela islam. sekarang ni tengok betapa ramai orang yang melawan islam? siapa kita nak melawan mereka? siapa kita yang nak menyatakan kebenaran kita bukan lah sapa-sapa dimata masyarakat. kita perlu mencari suatu platform yang kukuh untuk sebarkan islam

kalu nok kiro payoh memang payoh. tapi kalu orang lain boleh kenape kite tok leh?
suka aku sekali lagi petik kato-kato kawan aku

kita n manusia bukan lembu, lembu kalu kito suruh makan pizza dan berhenti makan rumput sampai mampus pun die tak akan makan pizza. tapi kita manusia, manusia bukan lembu.

kita boleh berubah, ubah mindset. putus cinta? rasa malas? rasa give-up? semua n kita boleh hadapi, kita boleh harungi. kerana satu jer...kita ni manusia dan kita sentiasa mempunyai ALLAH sebagai tempat mengadu, meminta, berserah hanya kepada dia.

0 orang mengomen:

Catat Ulasan

 
Copyright (c) 2010 rimbun menghijau. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.