Rabu, 6 April 2011

cara nak berjaya

Assalamualaikum :)

berdasarkan pengalaman ana semalam, ana merumuskan bahawa untuk mencapai kejayaan dalam hidup dan akhirat (semalam mencapai kejayaan dengan sampai campus dengan minyak yang sedikit) kita perlukan 5 benda asas yang teramat penting n :-


  1. mendapat redho ibubapa sebelum melaksanakan apa yang kita nak lakukan (semalam ana masa nak gi machang ana mintak kebenaran umi dulu salam ngan umi)
  2. perlu sedar akan tujuan kita dan masalah yang kita hadapi ( bila ana tahu duit tak ada baru ana sedar minyak pun dah nak kering)
  3. bila sedar, mula kan dengan memohon bantuan daripada ALLAH ( bila ana sedar masalah yang ana hadapi ana berdoa agar ALLAH membantu ana)
  4. dan bertindak lah untuk mencapai matlamat dengan berusaha menghadapi risiko yang bakal dihadapi ( ana bawak supaya sampai ke UMK(matlamat) dengan teramat perlahan agar minyak yang digunakan seminima yang mungkin (usaha menghadapi cabaran)
  5. disamping itu sentiasa ingat ALLAH dan bertawakkal kepadanya.
bila kita ada 5 perkara ni, maka kejayaan adalah milik kita dunia dan akhirat insyallah :) (ana pun sampai UMK)

ok coretan hari ni plak

lagi 4 hari nak exam. jadi sekarang n ana study week. so boleh la balik umah nak jengok ummi, nak jage ana tak reti, tapi ana balik nak jadi peneman umi. tak nak umi kesunyian tampa teman, kalu ana balik boleh la jugak dia berbual ngan ana. paling tidak pun boleh ngepek ko ana.hehe..

ana kalu umi ngepek ana wak dek jer. tapi bilo umi dok cerito hal ayoh ana jadi sakit hati, bukan maroh sebab umi benci ayoh. tapi sakit hati sebab umi terlalu memikirkan hal ayoh, bini-bini muda ayoh sampai umi jadi sakit, sampai umi jadi tok tenang, sampai umi tok sebahagio orang lain. 

ana tahu umi bukannyo nok ana selasai masoaloh dio, tapi dio nok luahkan perasaan kepada ana, tapi tok tahu lah. ana tahu sangat apa yang harus ana lakukan, iaitu senyap dan dengar jer apa yang umi nak cakapkan. tapi tak tahu lah tabiat mulut ni sentiasa nak menjawab jer.

ana akan bagi penyelesaian, tapi umi tok dengar. ana tahu susah bilo melibatkan hal hati dan perasaan tapi umi selalu sebut betapo dio sakit hati dan membayangkan bendo2 hok akan menyakitkan hati dio sendiri. 

ana kasiahankan umi sebenarnya. entah lah, sampai ana yang serabut pelak jadi nyer. ana nak berada disisi umi, untuk ringan kan beban dia. tapi bila ana balik dengan ana ikut sekali terbeban. emm

tapi tak apa lah sekurang-kurang nyer umi ade teman, ana pun puas hati dapat teman umi. tak lah terlalu risan kan umi ..

i will always love umi forever. kadang ana rasa ana tak patut kawin. ana kene jage umi. tapi sekang n tahap kegatalan tu ditahap tinggi tapi terkawal lah uhuhuu... 

cik fatimah . 0~~ cik fatimah  (,")

Selasa, 5 April 2011

mane wallet ana !!!!

assalamualaikum :)

selamat petang. ana sihhat antum semua macam mana? sihat? hari ni, 5 hari lagi nak exam. study langsung tak start lagi hu.hu.hu. bagus tak :) hari ni dari jam 9 tadi ana pergi sambung banci kat machang. alhamdulillah hari ni selesai dah banci tunggu nak isi jerk. esok nak anta emmm...

tinggal assingment geophysic ngan geochem jer la tak hantar lagi. lepas siap sume ni boleh la nk study insyallah..ameen moga dipermudahkan. tadi masa gi wat survey alhammdulillah cepat jer siap pukul 11 dah siap. wat cepat2 hehe..ambik maklumat penting jer yang lain goreng sendiri yang penting duit masuk huhu..

balik tu ana nk pergi air terjun bukit bakar tapi sayang tersesat..huhu... huhu... balik tu pulak singgah bundle aku jumpe jeans comeiiiiii. ana ambik jeans ngan jaket sehelai. bargain punyer tawar, boleh la rm 140. heppi boleh murah, tapi bila ana check poket wallet tak ader. baru ana teringat aku tertinggal wallet kat rumah!

minyak moto tinggal suku jer lagi :( macam mana aku nak balik UMK? mane nak sampai. muke ak dah pucat lesi dah, emosi dah tak terkawal. kalu mati tengah jalan macam mana? dengan hati yang berat ana mulai bertawakkal. dalam hati ingat ALLAH jer.

ALLAH jer tahu macam mana terdesak mase tu. semakin dekat ngan kota bharu semakin risau, mana tak nyer minyak dah merah. tapi Alhamdulillah sampai jugak :) sangat-sangat bersukur pada ALLAH tapi sampai UMK solat zohor lewat jugak tngok citer katoon.

manusia n memang jahat, tak kenang budi.bila ada masalah pada Allah mintak bersungguh-sungguh. tapi bila ALLAH lepas kan terus lupa. astaghfirullah... ampuni lah hamba MU yang tak kenang budi ni :( ampuni lah daku ya Rahman
 
Copyright (c) 2010 rimbun menghijau. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.