Jumaat, 27 Mei 2011

Assalamulaikum….
Takbir! Allahuakbar!!!

Alhandulillah, 20 Mei lepas ana pergi ke “PERHIMPUNAN 10,000 PEMUDA NEGERI KELANTAN” n macam salah satu cara PAS untuk menarik anak-anak muda menyertai PAS dan untuk melawan balik gelombang merah yang di taja oleh UMNO Kelantan baru-baru ni. Gelombang merah ni kononnya nak mempertahankan keadilan di negeri Kelantan ini. Antara yang mereka membantah adalah projek kerajaan negeri iaitu “ladang rakyat”. 

Mereka mendakwa ladang rakyat merampas tanah penduduk kampong. Padahal tak wujud pun soal rampas merampas. Yang wujudnya adalah orang kampong ceroboh tanah kerajaan. Jadi bila kerajaan nak guna tanah tu kerajaan ambk la, sebab dah memang hak kerajaan. Jadi bila kerajaan nak buat perojek untuk membantu rakyat termiskin kerajaan mengambil balik tanah tu, bukan unutk keroni, tpi untuk rakyat termiskin kat Kelantan. Tak percaya? Gi di PKINK dan tengok senarai nama penerima. Kami bukan macam umno, kroni.

Jadi untuk bertidak balas ngan gelombang merah tu, dewan pemuda pas pun buat la perimpunan 10k pemuda Kelantan. Tapi tak tahu lah kesan nya macam mana, kerana aku rasa yang pergi n dah semestinya anak-anak muda yang dah semestinya menyokong PAS. Orang UMNO wajib tak akan datang kan.
Tapi apa yang aku bangga adalah jumlah yang datang lebih dari 10k, PADANG PERDANA tu penuh. Memang tak tahu lah datang dari pelusuk mana. Subhanallah bilangan nya memang melampau-lampau banyak nyer. Sempat jugak TOK GURU berseloroh “kito nyo nok 10k jah, tapi bakpo hk mari ni rama gini mo lalu”. Haha…dalam kelembutan pun TOK GURU mampu membuat kami tersenyum, ade gak yang gelaknye melampau-lampau (kawal nafsu bang..kawal).

Tentative program
Program bermula seawal jam 3 petang dimana kehadiran pemuda baru menceceh dalam 2-3k. ader peminat moto classic ader penunggang basikal (lupe name basikal tu, yg kaler warne warni tu). Cuaca agak panas, sebab tu lah tak ramai yang still kat padang, panas. Ana pun gi belakang duduk bawah khemah. Sebab tu Nampak macam 1k jer. Tapi ramai lagi sebenarnye duk berselerak.
 
Mula kami di hiburkan dengan DIKIR HALAQAT tok joro, tukang karut semua pakai jubah. Awok-awok pulak pakai baju melayu berkain pelekat. Mereka berdikir mengalunkan irama merdu di samping berdakwah, ana rasa ini merupakan suatu kelainan dalam berdikir. Ia sngat hebat, pas mendahului UMNO dari segi kesenian. Betol la RAIHAN kata, berhibur tiada salahnya, tetapi kene pandai pilih hiburan. Tapi ana tengok mereka berdikir pun tiada semangat. Haha mungkin bab dah tua kot. Mana la anak2 muda yang lebih bertenaga?
 
Lepas tu bob lokman lak ikon terbaru PAS. Bob n sebenarnya cicit kepada Allahyarham TOK KENALI, ulama negeri Kelantan. Bila dengar ucapan dia subhanallah penuh bersemangat dan pemahaman beliau tetang islam tu Nampak amat mendalam. Antara kata-kata beliau yang ana rase amat, dan teramat bernilai adalah,
 
“kita berjuang, kita menyokong pas kerana apa? Adakah kerana semangat yang membuta tuli? Kita perlu tekad kan perjuangan ini kerana ALLAH. Kita berhimpun disini adalah kerana ALLAH. Kenapa saya berkata perjuangan ini (mengundi, menyokong PAS) adalah kerja agama? Kerana terlalu banyak maksiyat telah tersebar meluas dikalangan anak-anak muda, hiburan melampau. Kita perlu memilih pemimpin yang mana mampu untuk menyekat semua ini. Membuat hiburan berasakan islam”
 
Lebih kurang la. Aku pun tak ingat sebab semua dah bercampur aduk. Maaf uncle bob. Apa yang aku baru tahu dan kagum, RASHIDAH UTAMA nyanyian search tu adalah ciptaan beliau. Subhanallah memamng taj tersangka.
Lepas tu kuar plak MAN peserta raja lawak 5. Aku tengok budak ni biaq betoi, macam tak betoi jer. Huhu maaf ABANG MAN, tapi baru jer 2-3 patah dia berucap orang azan, die pun senyap. Pastu ana dengan suara lantang “azan la man” dah masuk waktu ni. Dia macam serba salah, pastu dia pun dengan konpidennya azan..subhanallah merdunya suare~~
 
Abih jer azan tiba tikar dihampar,semua org gi ambik air sembahyang. Pastu semua semayang ramai2 atas padang. Aku macam tak percaya betapa cepatnya semua nya berlaku. Tapi ni la kelebihan program PAS anjur berbanding UMNONGOK. Walaupun tengah berucap, berhenti . bukan hanya hormati azan, tetapi untuk solat. Ada bende macam n dalam UMNONGOK?
 
Lepas tu ana tinggalkan majlis tu walaupun tngah berlangsung, sebab nak gi umah NANI, dia kate ada kenduri kendara. Aku pun gi lah, undangan mesti dipenuhi walaupun agak berat aku nk tinggalkan padang tu.
Sampai umah NANI semua makanan dah habis T-T yang ader hanya lah kek coklat yang memang amat sedap. Huhu terima kasih KAKAK NANI sebab buat kek ini untuk kami hahaha…
 
Malam tu aku gi solat magrib kat PADANG PERDANA ramai-ramai bersama pemuda-pemuda lain. Subhanallah……aku tngok bilangan yang hadir malam tu. Ader la dekat 30-35k ..penuh padang…dari utara ke selatan..dari timur ke barat.. penuh padang. Kalu tngok bilangan malam tu memang hancur la UMNONGOK kat Malaysia. PUTRAJAYA memang dalam telapak tangan huhu…
 
Yang jadi MC mlm tu saudara YB Baihaqi. Dia kater formula untuk masuk PUTRAJAYA senang jer. kiter kene menang Kelantan, UMNONGOK kalah Terengganu, kiter menang kedah, UMNONGOK kalah perlis,kiter menang perak, UMNONGOK kalah Pahang, kiter menang pulau pinang, umno ngok kalah negeri Sembilan, kiter menang borneo, umnongok kalah johor…. Beres! Huhu boleh masuk lawak antarabangsa n huhu..
 
Malam tu lepas magrib kiteorang buat khatam al-quran. 100 kali khatam al-quran subhanallah..tapi sempat baca hamper satu juzuk jer. Sebab dah masuk waktu isyak..ader solat hajat ramai-ramai.. Alhamdulillah himpunan n memang Berjaya. Ana harap lain kali kiter akan ader buat yang lebih besar dari ni lagi. Insyallah
tok guru pulang dari kuliah pagi jumaat

semangat betol saudara ali :)

saudara BOB LOKMAN dengan "KERONCONG UNTUK ALLAH"

MAN (peserta raja lawak  5) azan asar :) sedap suare hang.

Dikir Halaqah reformasi dunia dikir barat

sanggup berpanas demi ISLAM

persatuan motosikal antik kelantan pun datang

persatuan basikal jenis n pun datang

sangat panas....tapi masih bertahan :) moga ALLAH meredhoi kite semua amin..

tibe2 jer sembahyang beramai2 di tengah padang...mcm sekelip mata..tibe jer :) n baru islam yg sebenarnya

solat magrib

menjelang isyak padang dh tak muat..terlampau penuh

anak2 muda :)


pungut tanda tangan untuk royalti kelantan

sign bang...sing

mana nk tulis n dh penuh

pompuan pun sama2 berjuang menegakkan keadilan

bahagianya pakcik boleh tanda tangan tanda sokongn nk mintak royalti

hahaha....budak2

panjang kain ni...ana pun tok tahu lah berape panjang

heheh



 


lepas program IPON 10K pemuda negeri kelantan, UMNONGOK terus fire PAS. kater mereka PAS mempergunakan budak-budak untuk berpolitik, semua orang besar2 UMNONGOK terus mengutuk PAS. pagi n (27/05) tok guru jawab balik dalam kuliah jumaat..kater tok guru,
kito ajar budok2 tentang politik islam, kerana politik ni bende yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan. beribu2 tahun dahulu lagi politik telah mewarnai kehidupan manusia, kecik atau besar, tuo atau mudo. jadi apo saloh ambo ajar politik islam kepado budok2 sekoloh? ajar mereko bagaimano politik yang sebenar dalam islam?
emm kawan2 jom kito gi perhimpunan bersih bulan jun n.....demi ISLAM tertegak di tanah air ini..

0 orang mengomen:

Catat Ulasan

 
Copyright (c) 2010 rimbun menghijau. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.