Sabtu, 28 Mei 2011

Indah Khabar dari Rupa

assalamualaikum...

selamat pagi kelantan.
ari ni ana nk tulis pasal negeri ana yang tercinta ni,
KELANTAN DARUL NAIM, KOTA BHARU BANDAR RAYA ISLAM

pagi n kawan ana ade tegor, pasal kelantan. die kater kelantan n indah kabar dari rupe. katenye name kota bharu bandar raya islam. tapi,tengok kiri kanan tak megambarkan islam langsung. pompuan tak pakai tudung, pakai baju nampak *TUUUT.. pakai seluar macam telanjang. couple sana sini, monggek lelaki pompuan, pegang tangan, berpelukan.

ana malu bila kawan ana cakap macam tu, sebuah negeri yang mengaku islam. tetapi penduduk dia tak amalkn islam sepenuhnye.

mana perginye undang-undang yang kene kn saman kepada wanita yang tidak menutup aurat. dimana perginya majlis perbandaran? kenape biarkan maksiaat n berleluase. kalu kelantan yang dikatan islam ni anak muda nya rosak. mana lagi negeri yang nk mendaulatkan islam di malaysia?

adakah undang-undang tentang cara pemakaian di kelantan kini sudah tidak diamalkan? atau cara pelaksanaan tidak berkesan? kerana seingat ana dulu sebelum pergi matrikulasi dalam 2008 nk tngok pompuan tak pakai tudung memang tak boleh. sebab memang tak ada. tapi bila balik dari matrik dalam 2010 semua berubah. KB dah macam KL cara pemakiannya, cara pergaulanya. kenapa ini berlaku?

ana, sedih bila tengok keadaan macam n. ana tak tahu apa yang ana perlu lakukan. ana rasa bersalah sebab ana tak mampu nak menyumbang apa kepada negeri ini. ana tak mampu nak membantu negeri ini. kerana diri ana sendiri pun terumbang-ambing.

ana sendiri pun berjalan tak tentu arah. turut terpalit dalam dosa kemaksiatan ini. ana tidak kuat, bagaimana dengan sahabat seMAAHAD ana dulu. ana harap mereka lebih kuat dari ana mengharungi hidup cobaan hidup ini. ana pernah tersungkur mnyembah bumi, tewas dek nafsu berajakan syaitan ini. ana ingin kembali kepadanya.

kelantan bumi yang ana cintai, walaupun ana dilahirkan di serawak. tetapi ana tetap cintakan bumi ini, kerana di bumi ini lah ana membesar, ana mengenal erti keihdupan. ana ingin negeri ini sentiasa diberkati. sentiasa diredhoi. ana ingin negeri ini terus berada dibawah pimpinan ulama. ana tak redo, ana tak rela bumi ini jatuh ketangan Barang Naik kerana ana tahu negeri ini akan hancur di bawah mereka. smua yang TNGA dah bina akan musnah.

ana teringat TNGA ada mengatakan
kelantan n bagaikan sepetak sawah padi bersama petak2 lain di sebuah kawasan sawah padi yang luas bernama malaysia. semua petak lain padinya rosak, padinya dimakan tikus, dan serangga perosak yang lain. kelantan ingin di pagar untuk menghalang dari di masukki perosak2 tadi. tadi pagar berduri yang dipasak di sekeliling petak sawah itu tidak kuat untuk menahan asakan perosak2 dari luar kelantan. ia tetap masuk. tampa ada siapa mampu  menyekatnya.
 kalau lah kelantan itu tidak berada di malaysia :( silap2 bukan macam tu, tapi kalu lah malaysia n macam kelantan :)

ana nak membantu tapi ana sendiri pun terkontang-kanting.... marilah kita sama-sama berubah. kita sama-sama membina sebuah negara yang sepenuhnya islam. bukan dalam sesetengah hal jer.

agak2 macam mana ana nak bantu negeri ana yang tercinta ni..

4 orang mengomen:

i-am-imah berkata...

amboOooi..
sampai wat entry ye heng...
hahahhaha...

rimbun menghijau berkata...

bende penteng tu mah.. kene wat ar

i-am-imah berkata...

baik baik...

rimbun menghijau berkata...

hehe

Catat Ulasan

 
Copyright (c) 2010 rimbun menghijau. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.