Isnin, 21 November 2011

forum interfaith

assalamualaikum :)


kali n aku nak bercerita pasal forum yang harus aku handle pulak. forum n adalah idea dari YDP aku. die suh aku wat forum interfaith, forum yang diwakili oleh pelbagai agama. first aku punya expectation bende n senang. well just carik penceramah, aturkan program dan alhamdulillah selesai.

tu my first expectation. but the problem come in, bila betapa susah nye aku nak mencari penceramah dari agama lain kat kelantan. pening dan penat, tambah pulak dengan assingment yang menggunung, exam, classes, lecture note, making geology field book.... hidup aku bagaikan dah ruin, hancur..

bila dah jumpa ahli panel dari KL kene wat surat tambah budjet. tup-tup program aku kene kick sbb tarikh tu ader program antara bangsa nak jalan. terkontang-kanting aku carik tarikh lain. nak dibuat cerita semua penceramah aku tak dapat nak hadir pada tarikh tu. dah la susah nak carik cancel plak. dah la aku dah buat surat tambah budjet dan mmg dah lulus.

tapi aku terus lagi carik penceramah, aku gi JAHEIK. aku mintak penceramah ngn USTAZ SYFIQ TAN, mintak tolong die. alhamdulillah die carikkan aku ahli panel dari PERKIM. mula2 aku heppi sebab yer lah dah ader ahli panel. proceed jer lah kan. tapi masalah timbul, tak kan mereka nak bercakap pasal agama mereka yang lalu. takkan mereka nak kata agama mereka dulu adalah yang terbaik?
pening2...petang n aku nak gi bincang ngn Dr2 aku. ader cadangan nak wat forum inter-culture pulak. nak bincang pasal budaya. aku maklum kat ahli panel aku yang muallaf cristian. dia tak setuju, die kate tu lagi lah boleh membawa perkauman.....adoihh.... macam mana ni :((

aku dah tak pikir dah pasal exam...petrology, petroleum.... test sediment pun aku hancur. bersambung lah kisah aku mlm n.ingat nk gi bincang ngn semua. nak ajak semua berkumpul dan berjumpa.. semeja, berbincang... ya ALLAH ringan kan lah beban hamba MU ini, permudahkanlah segalanya..amin~~


bersambung lepas malam nih~~~~

1 orang mengomen:

SHAFIDA berkata...

Sbnrnya nk handle inerfaith dialog sgt susah.ahli panel hndaklah djempit dr pelbagai agama.kalau boleh kwtia tokong dia.stiap tempat ibadat memang ada penceramahnya.heng kena hntr aurat, faxs dan call minta penceramah utk interfaith tu.try mimta dr mana2 gereja kt kelantan, tokong hindu,buddha,sikh dan islam.kalau nk ambik dr kl jauh dan mgkin mrk xleh dtg.
Spttnya org yg blajar bidang nila yg kena uruakn.nape org bljr bidg lain pula yg kena uruakn.
1lg..masalah bukn shj pada nk cri penceramah, tp juga dlm perjalanan program.sbg perancang kena pilir cara agaar aeai ceramah dan sesi soal jawab tidak akn ada perkara yg menghina mana2 agamasb penceramahkn berlainan.jgn akhiri progeam dgn rasa sebal xpuas hati dilalangan pendwngar mahupun pencwramah.seai soal kawab lalau boleh lita kena kawal.aemua pwrtanyaanati ditilos m daerahkn utk ditapis supaya soalan yg dtanya toada unsur mwnghina dan menekanana2 pihak.jd kita ak. Pilih n baca soalan.kdg1 ada penonton yv mail semanagt m beranyakan aoalan dgn tujuan utkemghi.a pnceramah bekenaan.
Allahu alam.

Catat Ulasan

 
Copyright (c) 2010 rimbun menghijau. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.